pobieranie; pdf; ebook; download; do ÂściÂągnięcia
 
Cytat
Felicitas multos habet amicos - szczęście ma wielu przyjaciół.
Indeks Eddings_Dav D20021169 arteuza
 
  Witamy


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

tzn.
w łonie matki, w czasie porodu i w pierwszych miesiącach życia),
które
powodują zmiany w centralnym układzie nerwowym. Mogą to być
zmiany trwałe w postaci niedoksztafcenia lub uszkodzenia
struktury
mózgu. Są one zlokalizowane gtównie w lewej pótkuli w okolicach
związanych z mową i mają ograniczony zakres (mikrouszkodzenia).
Mogą to też być zmiany nietrwałe w postaci niedojrzałości tkanki
mózgowej wskutek zwolnionego tempa dojrzewania okolic mózgu,
związanych z czytaniem i pisaniem i nietypowego modelu asymetrii
32
funkcjonalnej mózgu. Gdy mówimy w definicji dysleksji o
konstytucjo-
V Crynniki patogenne - crynniki, które oddziaływając na centralny
układ nerwowy
powodują zaburcenia jego funkcjonowania, w niektórych prrypadkach
uszkodzenia
układu nerwowego.
50 ' 51
nalnym uwarunkowaniu dysleksji, mamy na myśli właśnie te trwałe lub
nietrwałe zmiany w okolicach mózgu, związanych z mową, które mają
charakter wrodzony (etiologia genetyczna lub organiczna z okresu
okotoporodowego). Zmiany strukturalne stanowią podłoże zaburzeń
funkcjonalnych: funkcji wzrokowych, słuchowych, ruchowych i ich
integracji, jak i zaburzeń funkcji językowych. lateralizacji i
orientacji w
schemacie ciała i przestrzeni. Zaburzenia tych prostszych
funkcji i ich
integracji są bezpośrednią przyczyna zaburzer czynności złożonych
jakimi są czytanie i pisanie. Zaburzenia tunky percepcyjnych i
motory-
cznych mogą występować w izolacji (np. w badaniu dziecka stwierdza
się wyłącznie parcjalne zaburzenia percepcji wzrokowej) lub jedno-
cześnie (np. zaburzona jest percepcja i motoryka). Często
towarzyszą
im zaburzenia lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i
przestrzeni.
Tak więc pierwotne przyczyny dysleksji (etiologia) są różnorakie,
mogą występować wskutek działania pojedynczego czynnika lub
grupy czynników patogennych. Podobnie i wtórne przyczyny dysleksji
mogą być różnorodne, ponieważ zachodzą różne konfiguracje zabu-
rzeń prostszych funkcji (może to być dysfunkcja o małym zakresie lub
dysfunkcje sprzężone o szerokim zakresie), które w konsekwencji
prowadzą do zaburzeń złożonych czynności czytania i pisania. Tak
więc zarówno etiologia, jak i patomechanizmy są różnorodne i - co
należy podkreślić - nie do końca poznane. Wiele z przytoczonych
poglądów ma status hipotezy.
8. Co oznacza określenie: 'obszar zaburzeń' lub "sprzężone zabu-
rzenia"?
Chodzi tu o zakres dysfunkcji warunkujących dysleksję. Bywa, że
zakres ten jest wąski, a zaburzenia wybiórczo dotyczą tylko jednej
funkcji uczestniczącej w procesie czytania i pisania. Np.
stwierdza się
opóznienie rozwoju ruchowego rąk (zaburzenie fragmentaryczne), co
jest przyczyną niskiego poziomu rysunku i pisma, czyli
dysgrafii. Mogą
to być jednak zaburzenia rozwoju całej sfery motoryki (zaburzenia
parcjalne).
W przypadkach cięższych trudności w czytaniu i pisaniu zwykle
mamy do czynienia ze sprzężonymi zaburzeniami kilku funkcji, np.
percepcji wzrokowej, słuchowej i motoryki, a więc z szerokim
33
obsza-
rem zaburzeń.
9. W jakich przypadkach trudności w czytaniu i pisaniu są mniej
nasilone?
Badacze wskazują, że dotyczy to prrypadków o etioogii dziedzicz-
nej i tych, w których zachodzą dysfunkcje o wąskim zakresie. Cięższe
przypadki uwarunkowane są organicznie, a ich podłożem są zaburze-
nia sprzężone.
10. Czy w związku z różnymi patomechanizmami dysleksji rozwojo-
wej można mówić o różnych typach dysleksji?
Tak, lecz trudno byłoby wymienić wszystkie typy dysleksji, ponie-
waż istnieje wiele klasyfikacji, proponowanych przez różnych
autorów.
Najczęściej jednak wymienia się'dysleksję typu wzrokowego', u której
podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej, powiązane z
zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i
wzrokowo-przestrzen-
nej. Równie często wymienia się'dysleksję typu słuchowego', uwarun-
kowaną zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej dzwięków mowy, [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • natalcia94.xlx.pl
  • comp
    IndeksArsan Emmanuelle.Emmanuelle 1 czyli EdukacjaAlfred Jarry Ubu krol czyli Polacytolkien j r r hobbit czyli tam i z powrotemmy czyli jak byc razem demoE.Orzeszkowa MartaGordon Dickson Dragon 05 The Dragon, the Earl, and the Troll (v1.2)Barret_William_E_ _Czarnoksieznik_scrBeaton M.C. Hamish Macbeth 02 Hamish Macbeth i śÂ›mierć‡ śÂ‚ajdakaAnderson, Poul Los Corredores del TiempoMoscone Felice PrzypowieśÂ›ci z kośÂ„ca wieku
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • spoker-kasa.htw.pl
  • Cytat

    Długi język ma krótkie nogi. Krzysztof Mętrak
    Historia kroczy dziwnymi grogami. Grecy uczyli się od Trojan, uciekinierzy z Troi założyli Rzym, a Rzymianie podbili Grecję, po to jednak, by przejąć jej kulturę. Erik Durschmied
    A cruce salus - z krzyża (pochodzi) zbawienie.
    A ten zwycięzcą, kto drugim da / Najwięcej światła od siebie! Adam Asnyk, Dzisiejszym idealistom
    Ja błędy popełniam nieustannie, ale uważam, że to jest nieuniknione i nie ma co się wobec tego napinać i kontrolować, bo przestanę być normalnym człowiekiem i ze spontanicznej osoby zmienię się w poprawną nauczycielkę. Jeżeli mam uczyć dalej, to pod warunkiem, że będę sobą, ze swoimi wszystkimi głupotami i mądrościami, wadami i zaletami. s. 87 Zofia Kucówna - Zdarzenia potoczne

    Valid HTML 4.01 Transitional

    Free website template provided by freeweblooks.com