[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tzn. w łonie matki, w czasie porodu i w pierwszych miesiącach życia), które powodują zmiany w centralnym układzie nerwowym. Mogą to być zmiany trwałe w postaci niedoksztafcenia lub uszkodzenia struktury mózgu. Są one zlokalizowane gtównie w lewej pótkuli w okolicach związanych z mową i mają ograniczony zakres (mikrouszkodzenia). Mogą to też być zmiany nietrwałe w postaci niedojrzałości tkanki mózgowej wskutek zwolnionego tempa dojrzewania okolic mózgu, związanych z czytaniem i pisaniem i nietypowego modelu asymetrii 32 funkcjonalnej mózgu. Gdy mówimy w definicji dysleksji o konstytucjo- V Crynniki patogenne - crynniki, które oddziaływając na centralny układ nerwowy powodują zaburcenia jego funkcjonowania, w niektórych prrypadkach uszkodzenia układu nerwowego. 50 ' 51 nalnym uwarunkowaniu dysleksji, mamy na myśli właśnie te trwałe lub nietrwałe zmiany w okolicach mózgu, związanych z mową, które mają charakter wrodzony (etiologia genetyczna lub organiczna z okresu okotoporodowego). Zmiany strukturalne stanowią podłoże zaburzeń funkcjonalnych: funkcji wzrokowych, słuchowych, ruchowych i ich integracji, jak i zaburzeń funkcji językowych. lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Zaburzenia tych prostszych funkcji i ich integracji są bezpośrednią przyczyna zaburzer czynności złożonych jakimi są czytanie i pisanie. Zaburzenia tunky percepcyjnych i motory- cznych mogą występować w izolacji (np. w badaniu dziecka stwierdza się wyłącznie parcjalne zaburzenia percepcji wzrokowej) lub jedno- cześnie (np. zaburzona jest percepcja i motoryka). Często towarzyszą im zaburzenia lateralizacji i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Tak więc pierwotne przyczyny dysleksji (etiologia) są różnorakie, mogą występować wskutek działania pojedynczego czynnika lub grupy czynników patogennych. Podobnie i wtórne przyczyny dysleksji mogą być różnorodne, ponieważ zachodzą różne konfiguracje zabu- rzeń prostszych funkcji (może to być dysfunkcja o małym zakresie lub dysfunkcje sprzężone o szerokim zakresie), które w konsekwencji prowadzą do zaburzeń złożonych czynności czytania i pisania. Tak więc zarówno etiologia, jak i patomechanizmy są różnorodne i - co należy podkreślić - nie do końca poznane. Wiele z przytoczonych poglądów ma status hipotezy. 8. Co oznacza określenie: 'obszar zaburzeń' lub "sprzężone zabu- rzenia"? Chodzi tu o zakres dysfunkcji warunkujących dysleksję. Bywa, że zakres ten jest wąski, a zaburzenia wybiórczo dotyczą tylko jednej funkcji uczestniczącej w procesie czytania i pisania. Np. stwierdza się opóznienie rozwoju ruchowego rąk (zaburzenie fragmentaryczne), co jest przyczyną niskiego poziomu rysunku i pisma, czyli dysgrafii. Mogą to być jednak zaburzenia rozwoju całej sfery motoryki (zaburzenia parcjalne). W przypadkach cięższych trudności w czytaniu i pisaniu zwykle mamy do czynienia ze sprzężonymi zaburzeniami kilku funkcji, np. percepcji wzrokowej, słuchowej i motoryki, a więc z szerokim 33 obsza- rem zaburzeń. 9. W jakich przypadkach trudności w czytaniu i pisaniu są mniej nasilone? Badacze wskazują, że dotyczy to prrypadków o etioogii dziedzicz- nej i tych, w których zachodzą dysfunkcje o wąskim zakresie. Cięższe przypadki uwarunkowane są organicznie, a ich podłożem są zaburze- nia sprzężone. 10. Czy w związku z różnymi patomechanizmami dysleksji rozwojo- wej można mówić o różnych typach dysleksji? Tak, lecz trudno byłoby wymienić wszystkie typy dysleksji, ponie- waż istnieje wiele klasyfikacji, proponowanych przez różnych autorów. Najczęściej jednak wymienia się'dysleksję typu wzrokowego', u której podłoża leżą zaburzenia percepcji i pamięci wzrokowej, powiązane z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-przestrzen- nej. Równie często wymienia się'dysleksję typu słuchowego', uwarun- kowaną zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej dzwięków mowy,
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plnatalcia94.xlx.pl
|
|
IndeksArsan Emmanuelle.Emmanuelle 1 czyli EdukacjaAlfred Jarry Ubu krol czyli Polacytolkien j r r hobbit czyli tam i z powrotemmy czyli jak byc razem demoE.Orzeszkowa MartaGordon Dickson Dragon 05 The Dragon, the Earl, and the Troll (v1.2)Barret_William_E_ _Czarnoksieznik_scrBeaton M.C. Hamish Macbeth 02 Hamish Macbeth i śÂmierć śÂajdakaAnderson, Poul Los Corredores del TiempoMoscone Felice PrzypowieśÂci z kośÂca wieku
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plspoker-kasa.htw.pl
Cytat
Długi język ma krótkie nogi. Krzysztof Mętrak Historia kroczy dziwnymi grogami. Grecy uczyli się od Trojan, uciekinierzy z Troi założyli Rzym, a Rzymianie podbili Grecję, po to jednak, by przejąć jej kulturę. Erik Durschmied A cruce salus - z krzyża (pochodzi) zbawienie. A ten zwycięzcą, kto drugim da / Najwięcej światła od siebie! Adam Asnyk, Dzisiejszym idealistom Ja błędy popełniam nieustannie, ale uważam, że to jest nieuniknione i nie ma co się wobec tego napinać i kontrolować, bo przestanę być normalnym człowiekiem i ze spontanicznej osoby zmienię się w poprawną nauczycielkę. Jeżeli mam uczyć dalej, to pod warunkiem, że będę sobą, ze swoimi wszystkimi głupotami i mądrościami, wadami i zaletami. s. 87 Zofia Kucówna - Zdarzenia potoczne |
|