[ Pobierz całość w formacie PDF ]
za tym idzie sprzecznych niekiedy wzorów osobowych. S. Ossowski stwierdzał zatem, i\ "W poszczególnych zbiorowościach istnieje tedy wzór urzędnika i wzór nauczyciela, wzór oficera i wzór księdza albo pastora, wzór inteligenta i robotnika fabrycznego (...). (...) Dopóki mamy przed sobą jeden tylko główny wzór osobowości, dopóty środowisko wskazuje nam jeden tylko sposób postępowania, sugeruje jeden tylko typ reakcji uczuciowych, dopóty nie mamy potrzeby zastanawiać się nad sobą. Refleksja nad sobą zjawia się wtedy, gdy staje przed nami wybór wzorów, do których mielibyśmy się upodobnić i gdy ka\dy z tych wzorów rozporządza pewną imperatywnością. Wtedy zjawia się przed nami zagadnienie: czym chcę być?. Z powy\szej analizy wynika, i\ kulturowy ideał osobowości czy te\ wzór osobowy to bardzo istotny element osobowości ludzkiej, choć jego regulacyjna rola w procesie funkcjonowania osobowości jest wysoce zło\ona. Drugim elementem socjogennym osobowości jest jazń subiektywna (czyli inaczej obraz własnej osoby), której przypisuje się funkcję organizowania wszystkich pozostałych elementów osobowości człowieka. Stanowiąc subiektywne wyobra\enia o naszej wewnętrznej istocie jest bardzo wyraznie uwarunkowana społecznie, choć nie zawsze jesteśmy tego świadomi. Wytwarza się pod wpływem oddziaływania innych ludzi, rodziców, rodzeństwa, rówieśników i na ogół, jak stwierdza J. Szczepański "(...) jest zespołem urojeń, fantazji kompensujących niepowodzenia i upokorzenia w wykonywaniu ró\nych ról"75. W miarę rozwoju osoboniczego człowieka jazń subiektywna staje się względnie niezale\na od środowiska społecznego. Ma to miejsce wtedy, gdy jesteśmy głęboko przekonani o tym, i\ jesteśmy tacy jak to sobie wyobra\amy. Postawa człowieka wobec samego siebie ma podstawowe znaczenie dla jego funkcjonowania jako określonej, zintegrowanej osobowości. , To poprzez jazń subiektywną kształtuje się nasze poczucie własnej wartości, poziom samooceny (zani\ona, realistyczna lub zawy\ona) i samoakceptacji76. "Poczucie własnej wartości" formuje się przede wszystkim w wyniku doświadczenia emocjonalnego, polegającego na tym, \e 3 człowiek jest przedmiotem miłości i spotyka się z zainteresowaniem oraz akceptacją ze strony otoczenia. Dziecko, które nigdy nie było kochane i aprobowane przez otoczenie będzie miało słabo rozwinięte poczucie własnej wartości, co w konsekwencji mo\e prowadzić do braku emocjonalnej równowagi i przejawów aspołeczności w zachowaniu. Czynniki wpływające na podwy\szenie poczucia własnej wartości są dla człowieka szczególnie po\ądane i budzą silne emocje dodatnie. Czynniki obni\ające to poczucie wywołują emocje przykre - poczucie wstydu, winy, lęku i uruchamiają ró\ne mechanizmy obronne osobowości. Samoocena, czyli ogólna ocena własnych mo\liwości - przeświadczenie o tym na co nas stać, ma zasadniczy wpływ na to, jakich czynności i zadań podejmujemy się i ile energii w nie wkładamy. Cechą stałą jednostek mo\e być tendencja do przypisywania sobie mo\liwości wy\szych ni\ rzeczywiste - "zawy\ona" samoocena, bądz niedocenianie swych realnych mo\liwości - "zani\ona" samoocena albo wreszcie samoocena realistyczna. Brak realistycznej samooceny wią\e się z zaburzeniem regulacyjnych funkcji osobowości: ludzie o "zawy\onej" samoocenie wykazują skłonność nieodpowiedzialnego podejmowania się zbyt trudnych zadań, do których łatwo zniechęcają się w sytuacji zagro\enia i często wchodzą w konflikty z otoczeniem; osoby o "zani\onej" samoocenie równie\ przejawiają niską odporność w sytuacjach stresu, mają obni\oną aktywność społeczną i wykazują skłonność do izolacji oraz wycofywania się w obliczu trudnych zadań. Poziom samoakceptacji jest to ocena oparta na porównaniu swoich osiągnięć ze stawianymi sobie wymaganiami w zakresie tych właściwości, które człowiek uwa\a za szczególnie wa\ne. Istotną rolę odgrywa tu tzw. "ja idealne" czyli wyobra\enie jednostki o tym, jaką chciałaby być. "Ja - idealne" formuje się początkowo pod wpływem identyfikowania się z ró\nymi osobami znaczącymi i cenionymi w otoczeniu (rodzicami, rówieśnikami, nauczycielami, gwiazdami ekranu) oraz pod wpływem pragnienia naśladowania ich. Ostateczny kształt idealnego "ja" zale\y w znacznym stopniu od kulturowego ideału osobowości zintemalizowanego przez człowieka w okresie dojrzewania, od wzorów osobowych upowszechnianych w zbiorowościach, do których człowiek nale\y, a tak\e od ról społecznych, jakie odgrywa"77. Jazń subiektywna, stanowiąc uogólnione informacje zarówno na temat swoich cech fizycznych jak i psychicznych, miejsca w strukturze społecznej, związków i zale\ności z innymi ludzmi czy grupami społecznymi, kształtuje się w długim procesie rozwoju osobniczego. Nie zawsze te\ obraz własnej osoby jest wyraznie oddzielony od tego co "nie -ja". Stąd te\ zdaniem J. Reykowskiego "konsekwencją braku wyraznych granic między "ja" i "nie -ja" jest skłonność do przypisywania otoczeniu własnych uczuć i myśli (skłonność do projekcji), a z drugiej strony skłonność do przyjmowania bezkrytycznie cudzych uczuć, sądów, postaw i traktowania ich jako własnych (skłonność do introjekcji)78. Oczywistym zatem jest fakt, i\ proces kształtowania się jazni subiektywnej w znacznym stopniu zale\y od kształtowania się jazni odzwierciedlonej (trzeci element socjogenny osobowości), której ogólną charakterystykę przedstawiliśmy nieco wcześniej. W tym 4 miejscu nale\y tylko zaznaczyć, i\ nasze wybra\enie na temat tego jak wyobra\ają nas sobie inni ludzie prowadzi do określonych zachowań. Zachowania te mogą wyra\ać bądz to
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plnatalcia94.xlx.pl
|
|
IndeksKrages Ulrike Savoir vivre wspĂłĹczesnego mÄĹźczyzny. Jak odnosiÄ sukcesy u kobietCassBeaton M.C. Hamish Macbeth 02 Hamish Macbeth i śÂmierć śÂajdakaBonnie Dee [Magical Menages 02] Vampire's Consort (pdf)Broadrick Annette Nie proszć o miśÂośÂćÂAwakening PrBrackway Connie Sezon na panny mśÂodeBart Anna SEKSwirowka1086. Colter Cara Narzeczony na pokazGray Claudia Wieczna noc 02 Mowa gwiazd
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plorientmania.htw.pl
Cytat
Długi język ma krótkie nogi. Krzysztof Mętrak Historia kroczy dziwnymi grogami. Grecy uczyli się od Trojan, uciekinierzy z Troi założyli Rzym, a Rzymianie podbili Grecję, po to jednak, by przejąć jej kulturę. Erik Durschmied A cruce salus - z krzyża (pochodzi) zbawienie. A ten zwycięzcą, kto drugim da / Najwięcej światła od siebie! Adam Asnyk, Dzisiejszym idealistom Ja błędy popełniam nieustannie, ale uważam, że to jest nieuniknione i nie ma co się wobec tego napinać i kontrolować, bo przestanę być normalnym człowiekiem i ze spontanicznej osoby zmienię się w poprawną nauczycielkę. Jeżeli mam uczyć dalej, to pod warunkiem, że będę sobą, ze swoimi wszystkimi głupotami i mądrościami, wadami i zaletami. s. 87 Zofia Kucówna - Zdarzenia potoczne |
|