[ Pobierz całość w formacie PDF ]
potem Kleantes, a wreszcie Chryzyp. CzyniÄ…c to przyznajecie przynajmniej, iż sprawa przedstawia siÄ™ caÅ‚kiem odmiennie, niż mniemajÄ… ludzie; bo pojÄ™cia, które nazywamy bogami, oznaczajÄ… przy- rodzone wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci różnych rzeczy, a nie postacie bogów. W tych urojeniach posuniÄ™to siÄ™ tak daleko, że nawet szkodliwym rzeczom nie tylko nadano imiona, ale ustanowiono na ich cześć obrzÄ™dy reli- gijne. Jak wiemy bowiem, na Palatynie poÅ›wiÄ™cono kaplicÄ™ Febrze, przy Å›wiÄ…tyni Larów Orbonie; na wzgórzu EskwiliÅ„skim zaÅ› mamy oÅ‚tarz Nie- szczęścia. Wszelkie tego rodzaju urojenia winny być usuniÄ™te z filozofii, abyÅ›my rozprawiajÄ…c o bogach nieÅ›miertelnych mówili tylko to, co jest ich godne. Mam swój wÅ‚asny poglÄ…d na sprawÄ™ bogów, lecz w niczym nie mogÄ™ zgodzić siÄ™ z twoim poglÄ…dem. Neptun jest, twoim zdaniem, obdarzonym mÄ…droÅ›ciÄ… duchem ożywczym, co przenika morze. Podobnie mówiÅ‚eÅ› też o Cererze. Ale tej mÄ…droÅ›ci morza czy ziemi nie tylko nie mogÄ™ zrozumieć, lecz nawet nie jestem w stanie podejrzewać. Dlatego aby siÄ™ dowiedzieć, że bogowie istniejÄ…, i poznać, jakie majÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci muszÄ™ zwrócić siÄ™ gdzie indziej. Tak jak ty przedstawiasz bogów... Rozważmy teraz nastÄ™pne zagadnienia: najprzód, 202 czy opatrzność bogów sprawuje rzÄ…dy nad Å›wiatem, a potem, czy bogowie troszczÄ… siÄ™ o sprawy ludzkie. Bo zgodnie z twym podziaÅ‚em pozostajÄ… mi jeszcze te dwie części i sÄ…dzÄ™, że jeÅ›li pozwolicie nale- żaÅ‚oby zastanowić siÄ™ nad nimi dokÅ‚adniej. NaprawdÄ™ bardzo mi siÄ™ to podoba rzekÅ‚ Wellejusz. Bo z jednej strony spodziewam siÄ™ jeszcze ważniejszych rzeczy, a z drugiej strony caÅ‚kowicie przystajÄ™ na to, coÅ› powiedziaÅ‚. A na to Balbus: Nie chcÄ™ ci przerywać, Kotto. Lecz znajdziemy jeszcze innÄ… sposobność, a wtedy na pewno doprowadzÄ™ do tego, że przyznasz mi sÅ‚uszność. Ale...* [Kotta:] ... nie powinno siÄ™ rozprawiać o tym publicz- nie, aby tego rodzaju rozprawy nie zniweczyÅ‚y przyjÄ™tych ze wzglÄ™du na dobro paÅ„stwa wierzeÅ„ religijnych ... (Laktancjusz: Ustanowienia Boże Institutiones divi- nae, 2,3, 4). ... nie możemy dać siÄ™ przez to nakÅ‚onić do uwierzenia, iż owa nieÅ›miertelna i najdoskonalsza istota jest podzielona na pÅ‚ci ... (Arnobiusz: Przeciw poganom Adversus nationes, 3, 6). ... czy opatrzność bogów sprawuje rzÄ…dy nad Å›wia- tem ... (Por. wyżej, III, 25, 65). * Tutaj mamy w tekÅ›cie Cycerona dużą lukÄ™. Także i w tym miejscu wstawiono zaznaczone kursywÄ… punkty skÅ‚adajÄ…ce siÄ™ na treść zaginionej części tekstu. WÅ›ród tych dwunastu punktów znajduje siÄ™ kilka fragmentów zachowanych u innych autorów. (Przyp. tÅ‚umacza). 203 ... dowód, który opiera siÄ™ na obfitoÅ›ci przydatnych nam rzeczy ... (Por. wyżej, III, 7, 17) ... dowód, który opiera siÄ™ na porzÄ…dku w kolejnym nastÄ™powaniu różnych okresów czasu i na nieodmiennoÅ›ci zjawisk niebieskich ... (Por. wyżej, III, 7, 17. Laktancjusz: Ustanowienia Boże, 2, 5, 10 14). ... o dowodach Chryzypa, o porównaniu piÄ™knie urzÄ…- dzonego domu do piÄ™knoÅ›ci Å›wiata, o zgodnoÅ›ci i harmonii w caÅ‚ym Å›wiecie ... (Por. wyżej, III, 7, 18). ... o wnioskach Zenona ... (Por. wyżej, ™, 7, 18). ... o sile ognistej i o tym cieple, z którego wszystko wzięło swój poczÄ…tek ... (Por. wyżej, III, 7, 18). ... czy wszechÅ›wiat jako caÅ‚ość oraz sÅ‚oÅ„ce, księżyc i gwiazdy majÄ… czucie i rozum ... (Por. wyżej, III, 7, 18). ... o ciaÅ‚ach niebieskich potrzebujÄ…cych pożywie- nia ... (Por. wyżej, III, 14, 37) · ... o naturze postÄ™pujÄ…cej wedÅ‚ug zasad sztuki ... (Por. wyżej, III, II, 27). ... Å›wiat nie jest zbudowany przez bogów, ale uksztaÅ‚- towany przez naturÄ™ ... (Por. wyżej, III, 10, 26). Najpierw tedy nie można przyjąć, że owÄ… substancjÄ™, z której powstaÅ‚y wszystkie rzeczy, stworzyÅ‚a boska 204 opatrzność; trzeba natomiast zgodzić siÄ™, że sub- stancja ta miaÅ‚a i ma swÄ… wÅ‚asnÄ… moc i sobie wÅ‚aÅ›- ciwÄ… naturÄ™. Jak wiÄ™c cieÅ›la, majÄ…cy zamiar coÅ› budować, nie wytwarza sam potrzebnego mu ma- teriaÅ‚u, a używa już gotowego, jak rzezbiarz używa gotowego już wosku, tak i opatrzność boska musiaÅ‚a posÅ‚ugiwać siÄ™ nie przez siebie stworzonÄ…, ale gotowÄ… już materiÄ…. JeÅ›li zaÅ› bóstwo nie stworzyÅ‚o materii, to nie stworzyÅ‚o również ani ziemi, ani wody, ani powietrza, ani ognia *. ... węże rodzÄ… siÄ™ z rdzenia znajdujÄ…cego siÄ™ w zwÅ‚o- kach zwierzÄ™cych; o LacedemoÅ„czyku Kleomenesie (?) ... (WeroneÅ„skie scholia do Eneidy" Wergilego, 5, 95). ... czy bogowie troszczÄ… siÄ™ o sprawy ludzkie ... (Por. wyżej, III, 25, 65). ... jeÅ›li Bóg stworzyÅ‚ wszystko dla dobra ludzi) to dlaczego zarówno w morzu, jak i na ziemi znajduje siÄ™ wiele rzeczy szkodliwych, zgubnych i wprost zabójczych dla nas? Nie znajÄ…cy rzeczywistoÅ›ci stoicy nierozumnie to odrzucili. PowiadajÄ… oni bowiem, że poÅ›ród różnych stworzeÅ„, a zwÅ‚aszcza poÅ›ród zwierzÄ…t, jest wiele takich, których użyteczność, chociaż nie jest jak dotÄ…d znana, bÄ™dzie jednak z biegiem czasu odkryta, tak jak z koniecz- noÅ›ci i potrzeby odkryte zostaÅ‚y rozliczne rzeczy, w po- przednich wiekach nie znane. Ale jakąż korzyść uzyskać * Tutaj znów mamy wiÄ™kszÄ… lukÄ™ w tekÅ›cie. Podobnie jak po- przednio, umieszczono tu kilka fragmentów, które dajÄ… pojÄ™cie o treÅ›ci zaginionej części. (Przyp. tÅ‚umacza). 205 można od myszy, moli i żmij, które sÄ… przykre i zgubne dla czÅ‚owieka? Czy może jest w nich jakiÅ› zbawienny lek? JeÅ›li tak, to niechże raz wreszcie bÄ™dzie odkryty. Chodzi tu, ma siÄ™ rozumieć, o lek przeciwdziaÅ‚ajÄ…cy rze- czom szkodliwym, chociaż to, o co troszczÄ… siÄ™ stoicy, jest szkodliwe w samej swojej istocie. Podobno żmija spalona i rozproszkowana na popiół jest lekiem na ukÄ…szenie tegoż gadu; lecz o ileż lepiej byÅ‚oby, gdyby żmije w ogóle nie istniaÅ‚y, niż %7Å‚eby dostarczaÅ‚y Å›rodka leczniczego przeciw- dziaÅ‚ajÄ…cego sobie samym. (Laktancjusz: O gniewie Bożym De ira Dei, 13, 9 12). ... Bóg albo chce zniszczyć zÅ‚o, lecz nie może, albo może, lecz nie chce, albo nie chce i nie może, albo chce i może. Jeżeli chce, ale nie może, to jest bezsilny, co nie odnosi siÄ™ do Boga. JeÅ›li może, lecz nie chce, to jest za- wistny, co także jest zupeÅ‚nie obce Bogu. Jeżeli nie chce i nie może, to jest i zawistny, i bezsilny, a przeto nie jest Bogiem. JeÅ›li zaÅ› chce i może, co jedynie stosuje siÄ™ do Boga, to skÄ…d siÄ™ bierze zÅ‚o albo dlaczego Bóg go nie wyniszcza? (Laktancjusz: O gniewie Bożym, 13,20 21). . . . ludzie przewyższajÄ… wszystkie zwierzÄ™ta . . . Nigdy siÄ™ tak nie stanie! Wielki siÄ™ spór tutaj toczy. / Mamże go bÅ‚agać pokornie i prosić tak przymilnie? Czy nie wydaje siÄ™, że rozumuje ona zle i że przygo- towuje sobie strasznÄ… zgubÄ™? A jakÄ… przemyÅ›lnoÅ›ciÄ… tchnÄ… sÅ‚owa nastÄ™pujÄ…ce: JeÅ›li ktoÅ› mocno chce, zdobywa, czego pożąda, który to wiersz jest dla niej zródÅ‚em wszelkiego zÅ‚a. 206 Z przewrotnÄ… myÅ›lÄ… daÅ‚ on mi dzisiaj do rÄ™ki zawory. / OtworzÄ™ je, upust gniewowi dam wolny i jemu nieszczęście, /
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plnatalcia94.xlx.pl
|
|
IndeksDaniken Erich Von Wszyscy Jesteśmy Dziećmi BogĂłwDiana Wynne Jones śÂšwiaty Chrestomanciego I Zaczarowane śąycie (7)Anthony Kenny Aquinas on MindAnderson, Poul Los Corredores del TiempoFred Saberhagen Vlad Tepes 06 A Matter of Taste0719. Winters Rebecca Zakochane bliśĹźniaczki ZostaśÂ„ śźonć… ksić™ciabrainwashing. a synthesis of the russian textbook on psychopoliticsSandemo_Margit_09_ZbśÂ‚ć…kane_serca249. Anderson Natalie Bajkowe śźycieTrucizna doskonaśÂ‚a
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plmediatorka.pev.pl
Cytat
Długi język ma krótkie nogi. Krzysztof Mętrak Historia kroczy dziwnymi grogami. Grecy uczyli się od Trojan, uciekinierzy z Troi założyli Rzym, a Rzymianie podbili Grecję, po to jednak, by przejąć jej kulturę. Erik Durschmied A cruce salus - z krzyża (pochodzi) zbawienie. A ten zwycięzcą, kto drugim da / Najwięcej światła od siebie! Adam Asnyk, Dzisiejszym idealistom Ja błędy popełniam nieustannie, ale uważam, że to jest nieuniknione i nie ma co się wobec tego napinać i kontrolować, bo przestanę być normalnym człowiekiem i ze spontanicznej osoby zmienię się w poprawną nauczycielkę. Jeżeli mam uczyć dalej, to pod warunkiem, że będę sobą, ze swoimi wszystkimi głupotami i mądrościami, wadami i zaletami. s. 87 Zofia Kucówna - Zdarzenia potoczne |
|