[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Teraz zwróć oczy na cyfrę l" drukowaną du\ymi literami, następnie skieruj wzrok w dół na lewo na małą l". Popatrz tylko przez chwilę i zamknij oczy. Odprę\ się, jak oddychasz? Ponownie otwórz oczy na du\ej cyfrze l" i zjedz na dół w prawo do małej l". Ponownie zamknij oczy, zrelaksuj się, cały czas równomiernie oddychaj . Teraz otwórz oczy na du\ej 2", następnie popatrz na małą 2" po lewej stronie. Zamknij oczy, oddech. Ponownie spójrz na du\ą 2" i przesuń wzrok na małe 2" po prawej stronie. Znowu zamknij oczy, odprę\ się. Powtarzaj ćwiczenie z kolejnymi liczbami w ten sam sposób. Jeśli ćwiczenie byłoby zbyt męczące, ćwicz do 10, potem do 20, a następnie do 30. Po krótkiej przerwie biernego relaksu-zasłanianie, mo\na przystąpić do następnej fazy tego ćwiczenia. Z zamkniętymi oczyma, pomyśl sobie o jakiejś liczbie od jeden do trzydziestu jeden. Załó\my, \e pomyślałeś sobie o liczbie numer siedemnaście". Otwórz więc oczy tak szybko, jak tylko to potrafisz, zlokalizuj swoją siedemnastkę" wpierw na kalendarzu drukowanym du\ymi cyframi, a następnie na kalendarzu z małymi cyframi po lewej stronie". Po czym równo, spokojnie oddychając, zamknij oczy. Otwórz je ponownie na du\ej siedemnastce" i spuść wzrok na odpowiednią małą cyfrę po prawej stronie. Jeszcze raz zamknij oczy, oddychaj równomiernie, pomyśl sobie o jakiejś innej liczbie i powtórz z nią to samo ćwiczenie. Po dziesięciu lub dwunastu powtórzeniach mo\esz przejść do kolejnego etapu tego cyklu ćwiczeń. W tym ćwiczeniu powracamy do drobnych przesunięć spojrzenia, których uczymy się poprzez wykonywanie systematycznych i krótkich, rytmicznych ruchów wahadłowych oczu, skierowanych na litery i cyfry. Spójrz na wielką jedynkę". Na początku zwróć uwagę na jej szczyt, potem na podstawę, po czym skieruj wzrok jeszcze raz na szczyt i ponownie na podstawę przez cały czas natę\ając umysł. W górę i w dół, w górę i w dół, dwa lub trzy razy. Po zrobieniu tego zamknij oczy, rozluznij się i oddychaj głęboko, ale łagodnie. Następnie otwórz ponownie oczy i powtórz całe ćwiczenie na wielkiej dwójce". Po przejściu w ten sposób przez pół miesiąca", skieruj wzrok na cyfrę drobno drukowanego kalendarza" i zacznij od początku, jeśli zaistnieje potrzeba przysuń bli\ej krzesło. Metodę tę nale\y urozmaicać ruchem poziomym, przerzucając wzrok z jednej strony danej liczby na drugą, zamiast w górę i w dół, w pionie. Poza tym, nie ograniczaj się wyłącznie do liczb. wicz równie\ z takimi oznaczeniami skrótów dni i tygodni jak - Pon., Wt., Zr. i tak dalej. Wykonaj drobne, pionowe przesunięcia wzroku od szczytów do podstaw tych liter i z jednej na drugą ich stronę w poziomie, a w przypadku szerszych i bardziej kanciastych znaków przekątnie, z rogu do rogu. Litery i liczby nale\ą do najbardziej znanych nam obiektów w naszym sztucznym świecie, oraz do przedmiotów o największym dla nas znaczeniu i dlatego te\ musimy je wyraznie widzieć. Z tego te\ powodu jest szczególnie wskazane, abyśmy nabyli nawyk drobnych przesunięć wzroku podczas obserwacji. Zwiadome praktykowanie tych właśnie opisanych wahadłowych przesunięć doprowadzi do automatyzmu w postrzeganiu, co jest wa\ne w \yciu. Kiedykolwiek będziemy patrzeć na litery lub cyfry, będziemy nieświadomie i automatycznie zmierzali do wykonywania drobnych przesunięć spojrzenia, te przesunięcia skłonią oczy i umysł do wykonywania swych zadań z centralną fiksacją i w ten sposób doprowadzą do poprawy naszego spostrzegania i rozpoznawania, co z kolei wpływa na jakość efektu końcowego naszego widzenia. Dobrym uzupełnieniem ćwiczeń z kalendarzem jest sposób patrzenia analitycznego". Ten sposób patrzenia jest mo\liwy do przeprowadzania w dowolnej chwili, czasie i miejscu. Mo\na ćwiczyć zarówno na du\ych obiektach jak na przykład budynki, oraz na małych elementach jakimi są np. litery. Ka\da próba obejrzenia du\ego budynku we wszystkich jego szczegółach, jako całości, z równą wyrazistością jest skazana na niepowodzenie. Zamiast podejmowania takich nieudanych prób, powinniśmy w tym samym czasie trenować zdolności ruchu naszego zmysłu wzroku. Mo\na tego dokonać w następujący sposób: oglądając budynek kieruj swój wzrok kolejno na jego okna, próbuj obrysowywać" wzrokiem zewnętrzne Krawędzi okien, popatrz jak jest uło\ona dachówka, ile ma kominów, drzwi, przesuń wzrokiem po obrysie zewnętrznym całego budynku, wzdłu\, rynny, piorunochrona itd. Po takiej szczegółowej analizie spróbuj ponownie popatrzeć na całość budowli bez wytę\ania wzroku. Zastanów się, czy zauwa\asz ró\nicę w postrzeganiu. Podobnie mo\emy postępować z mniejszymi od domu obiektami otaczającej nas rzeczywistości, włącznie z mijającymi nas osobami. Przy bli\szym kontakcie patrząc analitycznie na twarz swojego rozmówcy, obserwuj kolejno elementy twarzy przerzucając wzrok z jednego punktu na inny. Twarz nie jest wielkim obiektem, twoje oczy nie będą sprawiały wra\enia rozbieganych", przy przesuwaniu spojrzenia z np. górnej prawej powieki na lewe ucho, z ucha na podbródek, z podbródka na czoło, z czoła na drugie oko itd. Po takim analitycznym" obejrzeniu twarzy twojego rozmówcy, ponownie spojrzyj rozluznionym wzrokiem na całość twarzy i spróbuj uchwycić ró\nicę w ostrości widzenia. Takie częste patrzenie uruchomionym" wzrokiem spowoduje powrót zmysłu wzroku do naturalnego stanu ciągłych mikroruchów gałki ocznej, oraz do prawidłowego widzenia z centralną fiksacją". Inne ćwiczenie, które mo\emy bardzo często wykonywać jako np. przerwę w czytaniu, to analityczne patrzenie na znane litery. Podczas patrzenia na litery i cyfry mo\na przejechać wzrokiem po konturach litery, czy cyfry, zaobserwować jaką przestrzeń wypełniają sobą te litery, jak jest zagospodarowana pozostała powierzchnia, poza literami i naokoło nich, ile i jakich jest w danej literze kątów, itp. wiczenie z literą Dobrym ćwiczeniem nie tylko na ruchliwość wzroku, ale i na poznanie alfabetu, jest analityczny rozbiór" liter, który nie tylko usprawnia nasz wzrok, ale powoduje dodatkowe zakodowanie kształtu litery w pamięci, a poprzez to lepsze rozpoznawanie" w umyśle, co wydatnie usprawnia proces widzenia liter, tekstu i czytania. Wybierz mo\liwie du\ą literę, np. H" z nagłówka gazety. Popatrz najpierw na lewą pionową kreskę, najpierw na całej jej długości, pózniej w jej dolnej części, środkowej i górnej, następnie rzuć okiem ponownie na podstawę tej kreski i znowu na całą jej długość. Zauwa\, \e lewa kreska sprawia wra\enie wyrazniejszej i ciemniejszej od prawej. Teraz powtórz to samo ćwiczenie z prawą kreską litery H". Następnie wybierz równie\ du\e H", ale z nieco mniejszego nagłówka i powtórz cały proces raz jeszcze. To samo mo\na robić z innymi literami i cyframi jak np. E", B", 3", z ich poziomymi, górnymi i dolnymi kreskami i brzuszkami. Po pewnym czasie dojdziesz do zaskakującego wniosku, \e widzisz bez okularów połowę litery, której normalnie w całości nie widziałeś w sposób dostatecznie ostry i wyrazny. W stanach relaksu wzroku i dynamicznego odprę\enia mo\e przejawiać się spontaniczny przejaw ostrego widzenia bez okularów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plnatalcia94.xlx.pl
|
|
IndeksDalton Tymber Triple Trouble 01 ( 18)Brian Daley Coramonde 02 The Starfollowers of Coramonde v4.1 (htm)Harry Harrison Cykl Planeta śÂmierci 3W niebie na agrafce Iwona Grodzka Gornik241. Armstrong Lindsay śąona dla AustralijczykaCrónicas y anÄĄlisis Campeonato Mundial de Ajedrez Sochi 2014Alan Burt Akers [Dray Prescot 21] A Fortune for Kregen (pdf)śąydzi BolesśÂaw Tejkowski Walka o wolnćÂ
Polske z śąydo MasonamiJohn Grisham The BrokerButler Mary E. Brylant czystej wody
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrafalradomski.pev.pl
Cytat
Długi język ma krótkie nogi. Krzysztof Mętrak Historia kroczy dziwnymi grogami. Grecy uczyli się od Trojan, uciekinierzy z Troi założyli Rzym, a Rzymianie podbili Grecję, po to jednak, by przejąć jej kulturę. Erik Durschmied A cruce salus - z krzyża (pochodzi) zbawienie. A ten zwycięzcą, kto drugim da / Najwięcej światła od siebie! Adam Asnyk, Dzisiejszym idealistom Ja błędy popełniam nieustannie, ale uważam, że to jest nieuniknione i nie ma co się wobec tego napinać i kontrolować, bo przestanę być normalnym człowiekiem i ze spontanicznej osoby zmienię się w poprawną nauczycielkę. Jeżeli mam uczyć dalej, to pod warunkiem, że będę sobą, ze swoimi wszystkimi głupotami i mądrościami, wadami i zaletami. s. 87 Zofia Kucówna - Zdarzenia potoczne |
|