[ Pobierz całość w formacie PDF ]
przywracano ład życia rodzinnego i społecznego %7łydów polskich. W 1651 roku na Ukrainie ponownie wybuchły walki. W 1654 roku kozacki hetman Bohdan Chmielnicki zawarł sojusz z Rosją. Wojska rosyjskie spustoszyły Białoruś i Litwę 26 (1654-1656). Rosjanie zgładzili większość tamtejszych gmin żydowskich. W samym Wilnie zginęło 25 tysięcy, a w Lublinie 2 tysiące %7łydów. W 1656 roku wojska szwedzkie najechały na Polskę (wojna trwała 1655-1660). Szwedzi spustoszyli gminy żydowskie w Wielkopolsce i Małopolsce. Ale również i Polacy prześladowali %7łydów. Hetman Czarnecki, bohaterska walczący ze Szwedami, mordował %7łydów, których oskarżył o sprzyjanie najezdzcom. Cała Polska przedstawiała obraz krwawego pobojowiska, przez które przechodziły wojska rosyjskie, polskie, kozackie, pruskie, szwedzkie, a następnie księcia Rakoczego (Siedmiogród). Wszyscy oni walczyli ze sobą nawzajem, a jednocześnie rabowali i mordowali %7łydów. Wielu polskich %7łydów uciekło w stronę Gdańska, a następnie przez Hamburg do Amsterdamu, skąd kierowano ich do osiedlenia w niemieckich miastach nad Renem. Ku południowi uciekali na Morawy i Czechy, a następnie przez Węgry i Austrię do Włoch. Liczba i nędza żydowskich uciekinierów z Polski była tak ogromna, że wszystkie europejskie gminy przeznaczyły część swoich funduszy na pomoc. Ogólną liczbę ofiar żydowskich w latach 1648-1656 ocenia się na około 125 tysięcy zamordowanych. Dla żydostwa europejskiego pogromy kozackie i kolejne wojny w Polsce miały przełomowe znaczenie. Za sprawą uchodzców, dorobek umysłowy %7łydów polskich stał się dostępny dla wszystkich gmin europejskich. W uznaniu wiedzy talmudycznej, urzędy rabinów najczęściej powierzano %7łydom polskim. W owym czasie, na Morawach osiedli Efraim Kohen i Sabbataj Kohen, w Amsterdamie osiadł Mojżesz Ribkes, we Frankfurcie osiadł Aron Kajdanower, w Metz Mojżesz Kohen. Ci wybitni polscy talmudyści narzucili innym gminom swoją pobożność i swojego ducha. Bardzo często spoglądali z poczuciem wyższości na rabinów niemieckich i portugalskich. Każdy, kto chciał gruntownie studiować wiedzę talmudyczno-rabiniczną udawał się do polskich talmudystów. %7łartowano z "Polaków", lecz we wszystkim ich słuchano. Wybitnym rabinem działającym wówczas na polskich ziemiach, był rabin Dawid ben Szmuel Halewi - Taz (1586-1667). Urodził się we Włodzimierzu Wołyńskim, a kształcił na jesziwie krakowskiej u rabina Joela Sirkesa. Był rabinem w Poznaniu, Ostrowie i Lwowie. Gdy wybuchła wojna kozacka, Halewi uciekł przed pogromami na Morawy, skąd powrócił do Polski w 1654 roku. Przed Kozakami i wojskami rosyjskimi uciekali z Polski również i inni żydowscy uczeni. Rabin Szabtaj ben Meir Hakohen - Szach (1621-1662), pochodzący z Litwy, uciekł wówczas do Czech, gdzie został rabinem Holeschau na Morawach. Na polskich ziemiach, w Kaliszu, działał także rabin Abraham Halewi Gombiner (1634- 1682), który napisał komentarz "Tarcza Abrahama" (hebr. "Magen Awraham") do "Orach Chajim". Po 1660 roku król Jan Kazimierz, a także magnaci polsko-litewscy rozpoczęli odbudowę zrujnowanych miast. W tym celu usilnie popierali osadnictwo żydowskie. W przeciwieństwie do poprzedniego okresu, popierali je również mieszkańcy małych miast i 27 miasteczek rolniczych. Natomiast w dużych miastach wciąż utrzymywała się niechęć mieszczaństwa, która wybuchała w tumultach i pogromach. W owym czasie handel żydowski ustał prawie zupełnie. Zanikł handel hurtowy, ustał prawie zupełnie handel zagraniczny i dalekosiężny. %7łydowscy kupcy działali jedynie jako drobni lokalni handlarze. %7ływszą działalność przejawiali jedynie kupcy z Leszna, Zamościa i Brodów. Dopiero od 1660 roku rozpoczęła się powolna odbudowa handlu żydowskiego. Zmalała również rola arendy w życiu ekonomicznym %7łydów. Tylko nieliczni magnaci i szlachta korzystali z pomocy żydowskich arendarzy w zarządzaniu większymi majątkami ziemskimi. Również działalność kredytowo-finansowa ustała. Jedynie drobni żydowscy lichwiarze działali w nielicznych nie dotkniętych wojną miastach. Jednakże do pobudzenia działalności gospodarczej niezbędnymi były kredyty, dlatego w 1661 roku zdecydowano, że kahał będzie pełnił funkcję tymczasowego banku. W ten sposób nastąpiło ożywienie żydowskiego rzemiosła, które umiało przystosować się do bardzo ciężkich warunków. Rzemieślnicy korzystali z poparcia większości monarchów polsko- litewskich, wojewodów i podwojewodów oraz części magnatów i średniej szlachty. W 1664 roku fanatyczni chrześcijańscy studenci uczelni jezuickiej we Lwowie zaatakowali żydowskie getto. W pogromie zginęło 100 %7łydów. Natomiast w Krakowie publicznie spalono za bluznierstwo żydowskiego aptekarza R. Matathie. W latach 1669-1673 w Rzeczypospolitej panował król Michał Korybut Wiśniowiecki (1640-1673). W drugiej połowie XVII wieku pojawił się spór pomiędzy władzami kahału ziemskiego w Krakowie a podległymi gminami filialnymi. Zadłużeni po zniszczeniach wojennych %7łydzi krakowscy usiłowali przerzucić część długów na gminy ziemstwa. W wyniku sporu, w 1670 roku kahał krakowski stracił panowanie nad podległymi filiami i stał się samodzielnym kahałem. Jest cechą charakterystyczną, że w tych powojennych czasach nastąpiła znaczna decentralizacja żydowskich władz samorządowych. Zmieniła się też zasadniczo ich lokalizacja i podległość władzom administracji państwowej. W 1670 roku Waad Litwy, a w 1673 roku Waad Korony wprowadził tak zwaną chazakę kredytową. Chodziło o zezwolenie zarządom gminy na branie i udzielanie %7łydom pożyczek. W ten sposób zabezpieczono %7łydów przed ewentualną koniecznością zapożyczenia się u chrześcijan. Istniejące wówczas przepisy prawne przewidywały bowiem zbiorową odpowiedzialność zarządów gmin żydowskich w razie ogłoszenia bankructwa każdego z ich członków. W ten sposób chrześcijańscy wierzyciele mogli żądać konfiskaty majątku gminy, uwięzienia członków zarządu, a nawet zamknięcia synagogi do czasu zwrócenia długu wraz z należnymi odsetkami. Dodatkowo pojawiło się zjawisko masowego lokowania pieniędzy w bankach kahalnych i samorządowych wyższego stopnia (ziemstw i waadów) przez magnatów, szlachtę i kler katolicki. Po prostu szlachta i duchowieństwa nie dysponowały chrześcijańskimi bankami, i dlatego powierzali swoje pieniądze %7łydom. Gromadzone środki finansowe 28 musiały być gdzieś inwestowane, dlatego kahały zaczęły nadawać prawo do udzielania i zaciągania pożyczek najbogatszym członkom gminy, protegowanym przez panów dziedzicznych lub starostów miast królewskich. W ten sposób wytworzyła się oligarchia kahalna, która nie dopuszczała do podziału zysków w gminie dla rosnącej w liczbę biedoty. Zdarzało się, że kahał niesprawiedliwie dzielił obciążenia podatkowe i przerodził się w "instrument wewnątrz żydowskiego wyzysku". Nie było już tylu silnych ekonomicznie %7łydów, co przedtem, a przepaść między nędzą i bogactwem stawała się coraz większa. W latach 1674-1696 w Rzeczypospolitej panował król Jan III Sobieski (1629-1696), który odnosił się przychylnie do %7łydów. Król miał swojego zaufanego %7łyda, Becalela Jakuba syna Natana, przewodniczącego gminy w %7łółkwi, w rodzinnym miasteczku Sobieskich. Król zaciągał porad Becalela w sprawach finansowo-ekonomicznych. Około 1676 roku Becalel został głównym celnikiem na Rusi Czerwonej i w województwie podolskim. Rezydował na stałe we Lwowie i zatrudniał wielu %7łydów, co wywołało rozdrażnienie szlachty, zaniepokojonej wzrostem wpływów żydowskich. Szlachta zażądała, by król zrezygnował z usług Becalela, a dzierżawę komór celnych powierzył osobom szlacheckiego pochodzenia. Pod naciskiem
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plnatalcia94.xlx.pl
|
|
IndeksColin Evans Great Feuds in History, Ten of the Liveliest Disputes Ever (2001)Herodoto_de_Halicarnaso Los_Nueve_Libros_De_La_Historia_IIJournal of Medieval History. Vol. XXV. Is. 2Historia Rosji skrypt (1)The Balkans A History Ofhistoria wszystkoMiernicki Sebastian Pan Samochodzik i ... Twierdza BoyenDynastia KincaAnne Holly Waking Kara (pdf)Dynastia z Bostonu 01 Jak go uwieśÂć Banks Leanne
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plrafalradomski.pev.pl
Cytat
Długi język ma krótkie nogi. Krzysztof Mętrak Historia kroczy dziwnymi grogami. Grecy uczyli się od Trojan, uciekinierzy z Troi założyli Rzym, a Rzymianie podbili Grecję, po to jednak, by przejąć jej kulturę. Erik Durschmied A cruce salus - z krzyża (pochodzi) zbawienie. A ten zwycięzcą, kto drugim da / Najwięcej światła od siebie! Adam Asnyk, Dzisiejszym idealistom Ja błędy popełniam nieustannie, ale uważam, że to jest nieuniknione i nie ma co się wobec tego napinać i kontrolować, bo przestanę być normalnym człowiekiem i ze spontanicznej osoby zmienię się w poprawną nauczycielkę. Jeżeli mam uczyć dalej, to pod warunkiem, że będę sobą, ze swoimi wszystkimi głupotami i mądrościami, wadami i zaletami. s. 87 Zofia Kucówna - Zdarzenia potoczne |
|